Selasa, 25 Oktober 2016

PERCUBAAN UNTUK MENYEMAI POKOK PEACH

Pokok peach merupakan pokok buah dari negara temperate.  Daripada apa yang dilayari di dunia maya, saya dapati di Malaysia memang terdapat ramai peminat yang menyemai dan menanam pokok buah-buahan temperate di Malaysia.  Atas keinginan nak mencuba, saya telah mencuba untuk menyemai biji benih pokok peach daripada peach yang dibeli dari supermarket.  Setelah mendapat infor mengenai cara untuk membuatkan biji benih peach bercambah daripada internet, saya pun mulakan experiment saya.  Inilah cara saya:
  1. Mula-mula, kulit keras biji benih peach dipecahkan dengan plyer untuk mendapatkan biji benihnya di dalam walaupun ada sumber yang menyatakan kita tidak perlu berbuat demikian.
  2. Lepas tu, sediakan bekas plastik yang dialas dengan kertas tisu lembap.
  3. Masukkan biji benih ke dalam bekas plastik dan tutup dengan plastik clig wrap lutsinar.
  4. Catatkan tarikh biji benih dimasukkan dalam peti sejuk pada bekas plastik.
  5. Masukkan bekas plastik ke dalam peti sejuk di bahagian chiller.  Menurut internet, biji benih temperate kena melalui rawatan sejuk (cold treatment) untuk menipunya musim sejuk sudah sampai.
  6. Lakukan pemerhatian pada setiap minggu atau apabila ada kelapangan.  Sekiranya tisu telah kering, lembapkan semula tisu tersebut.
  7. Tunggu sehingga biji benih bercambah.
  8. Pindahkan biji benih yang sudah bercambah ke dalam polibag.

Pada hari ini, 25/10/2016, saya baru menyemaikan 2 biji benih peach yang telah bercambah ke dalam polibag, harap-harap akan terus bercambah dan membesar.  Mengikut rekod saya, saya telah masukkan biji benih tersebut ke dalam peti sejuk pada 27/8/2016 atau pada tarikh sebelumnya yang saya tidak catatkan.  


 Keadaan biji benih pada 18/10, mula menunjukkan tanda-tanda nak bercambah.  Biji benih kecil merupakan biji benih sweet cherry yang belum bercambah walaupun telah lama dimasukkan ke dalam peti sejuk.

       Keadaan pada 22/10/16.

Keaadaan pada 25/10 sebelum disemai ke dalam polibag.

Update pada 16/12/2016
Daripada 5 pokok yang bercambah dan hidup, tinggal 2 pokok saja yang masih hidup, yang lain telah mati akibat kekurangan air apabila saya outstation.


 
Anak pokok peach pada 16/12/2016.
Update 2/1/2017



Update 9/2/2017
Pokok peach masih Sama seperti dulu, seolah olah macam tidak membesar.

4 ulasan:

Cik smile berkata...

Sekarang dah besar ke pokok dia?

Weekend Farmer berkata...

Hi, sekarang pokok dah lama mati.

Tanpa Nama berkata...

Is it impossible to grow peach in malaysia?

Weekend Farmer berkata...

Hi, I do believe with proper care, it will grow but whether it will beat fruit or not is another question.