Isnin, 28 Disember 2015

LAWATAN KE LADANG KAMBING


Saya telah diberi peluang untuk mengikut rombongan lawatan kerja ke ladang kambing yang terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang dan Sungai Siput, Perak pada bulan Ogos.  Saya kongsikan gambar yang diambil disini. 

Ladang Infoternak

Ladang ini merupakan ladang Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Perak.  Seperti nama ladang, ladang ini bertujuan untuk memberi maklumat penternakan kepada usahawan.  Antara ternakan yang diternak disini adalah kambing dan burung unta.

Milking parlor untuk kambing tenusu, sama seperti yang terdapat pada lembu tenusu cuma saiznya kecil mengikut saiz badan kambing.  Ini merupakan sistem yang digunakan untuk memerah susu kambing dengan menggunakan mesin.



Semua gambar atas menunjukkan Kambing Toggenburg yang dibela dalam ladang inforternak.  Kambing ini merupakan kambing tenusu yang berasal daripada Toggenburg, Switzerland.


Kambing Saanen.  Salah satu lagi kambing tenusu yang terdapat di ladang ini.  Ketika lawatan, kambing ini sedang meragut dalam paddock.  Kambing ini juga berasal dari Switzerland.

Paddock yang telah dibajak sebagai penyediaan untuk penanaman semula rumput.

Kambing Boer.  Kambing ini merupakan kambing pedaging yang amat popular di Malaysia pada satu ketika dulu.

Burung unta yang terdapat di ladang ini.  Daging burung unta kurang popular di Malaysia.  Produk utama burung unta sepatutnya adalah kulitnya dan bukannya dagingnya,  tetapi di Malaysia, kita menjualkan dagingnya memandangkan fasiliti untuk memproses kulitnya susah untuk didapati.


Ladang Saanen Dairy Goat Farm

Ladang ini terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang.  Pemiliknya merupakan seorang peramah dan masuk untuk lawatan adalah percuma.  Kami telah diberi peluang untuk minum susu kambing yang telah dihasilkan di ladang ini.  Dan susah untuk dipercayai, susu kambing yang dihasilkan di sini boleh dikatakan langsung tak ada bau kambing.   Pelbagai produk juga dihasilkan untuk jualan diladang ini.  memandangkan masuk adalah percuma, pada pendapat saya, kita haruslah membelikan sedikit sebanyak produk yang dihasilkan untuk menyokong ladang ini.


 
Susu kambing yang dihasilkan di ladang ini.

 
Tauke sedang memberi taklimat bagaimana susu kamhbing diperah dengan mengunakan milking machine.
Kambing akan masukkan kepalanya melalui palang besi untuk memakan rumput kering dalam palong makanan.  Palang besi akan dirapatkan bagi mengelakkan kambing daripada bergerak sebelum susu mula diperah.
Mesin memerah susu yang digunakan.

Kambaing Saanen yang jinak.

Kandang kambing yang dibina dengan kayu.

Makanan yang diberikan kepada kambing untuk memastikan kambing dapat menghasilkan susu yang berkualiti.

Happy Goat Farm

Ladang ini juga terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang.  Ladang ini menggunakan teknologi kandang tertutup untuk menternak kambing Saanen.  Pemiliknya telah membinakan kandang ini dengan menggunakan kepingan  besi zincalum, cooling pad dan kipas ekzos bersaiz besar.  Cooling pad akan dibasahi dengan air dan air akan menyejukkan udara yang akan ditarik masuk ke dalam kandang oleh kipas ekzos besar yang telah dipasang di belakang kandang.

Untuk ladang ini, saya kurang pasti samada ladang ini dibuka untuk lawatan awam atau tidak memandangkan saya mengikuti rombongan lawatan rasmi yang telah diaturkan.


Alat yang digunakan untuk menarik keluar tahi kambing daripada kandang.

Rumput yang ditanam sebagai makanan kambing.

Produk yang dihasilkan daripada susu kambing.

Susu kambing yang dihasilkan di ladang ini.

Kambing Saanen dalam kandang sedang memakan rumput segar yang diberikan.

Kambing dalam keadaan selesa di dalam kandang besi.

Perhatikan di sebelah hujung kandang, terdapat kipas ekzos besar yang digunakan untuk menarik udara keluar dari kandang bagi menwujudkan aliran udara yang sentiasa segar dan dingin dalam kandang dengan bantuan cooling pad di depan.

3 ulasan:

kepala2desa berkata...

Cantekkk..
Rajin dan kesungguhan ukuran sesuatu kejayaan.

. berkata...

Macam mana nak hubungi owner ladang ni?

Weekend Farmer berkata...

Salam sejahtera, tuan boelh cuba hubungi

Happy Goats Sdn Bhd
General Manager – Ivan SH Ho
Contact: +6016 419 1881
Email: ivan@happygoats.com.my
Address: 18-30-F Gurney Tower, 18 Persiaran Gurney, 10250 Penang

atau buat carian atas talian mengenai website dan facebook mereka.