Sabtu, 4 Jun 2022

Pengalaman menanam botol plant

 Botol plant merupakan sejenis tumbuhan yang wujud di kawasan paya yang tidak subur di Amerika.  Antara ciri -ciri unik botol plant adalah boleh tumbuh dalam keadaan yang amat lembap dan tidak perlu dibaja dengan sifat karnivorous.

Botol plant saya dibeli dari Ninso dengan harga yang agak murah semasa tawaran clearance stok sebab tidak laku.  Saya beli 2 pasu dengan diskaun.  Dari pemerhatian saya, ada dua jenis yang saya beli, sejenis dengan botol yang tinggi dan sejenis dengan botol yang pendek.  

Botol plant ini dikira antara tumbuhan tangan lasak dan kurang memerlukan perhatian dan langsung tidak perlu dibaja. Kaedah menanam pun amat senang, hanya dengan menggunakan sphagnum moss.  Saya masih menggunakan kaedah hydropot dengan menggunakan wick/ sumbu dari tali yang boleh serap air. Wick akan diikat pada tapak pasu dan tembus melalui lubang pasu dan dimasukkan ke dalam bekas tertutup yang diisi dengan air kosong.  Kebaikan guna hydropot adalah kita tidak perlu risau tentang isu jentik jentik nyamuk sebab pokok ini merupakan tumbuhan paya yang sentiasa perlu dicelup pastinya dalam bekas, jika guna bekas terbuka, saya percaya nanti akan ada masalah nyamuk.  

Kaedah penanamnya adalah dengan membalut kan akar  botol plant dengan sphagnum moss yang telah dibasahkan. Letak dalam pasu dan isikan ruangan lebihan dalam pasu dengan sphagnum moss hingga penuh.  Botol plant perlu diletak di lokasi yang sentiasa mendapat cahaya matahari.  Tambahkan air kosong dalam bekas bila kering dan tidak perlu dibaja. 

Bagi saya, botol plant merupakan salah satu tumbuhan orang malas yang senang dijaga dan sesuai bagi sesiapa yang kerjanya sentiasa "outstation" sebab hanya perlu tambah air saja dan tidak perlu baja. Terlebih air pun tidak risau pokok mati lemas.  

Ini merupakan benih botol plant yang telah diasingkan dari induk asal yang dibeli.

Tiada ulasan: