Jumaat, 15 Julai 2022

PENGALAMAN MENANAM POKOK TIN VARIATI MARTINENCA RIMADA

 Atas minat ingin memiliki pokok tin variati berbelang, maka, saya telah membelikan sepokok pokok tin Martinenca Rimada daripada seorang trusted seller apabila keratan yang dibeli gagal berakar dan telah menjadi kayu api.

Setelah dibeli, bagi memastikan variati ini sentiasa ada dalam koleksi saya. Saya telah titian pokok tersebut.  Hasil daripada Tut, saya sekarang dah ada 3 pokok Martinenca Rimada.  Seperti biasa, saya tanam menggunakan sistem hydropot dengan penjagaan seperti pokok tin yang lain.   Namun, didapati pokok sentiasa dalam keadaan daun kering hangus dengan tumbesaran yang tidak begitu memberangsangkan berbanding dengan pokok tin Masuk Dauphine dan Black Genoa saya.  Sehingga kini, iaitu selepas lebih  setahun saya membela pokok ini, saya hanya dapat merasai 2 biji buah sahaja.  

Kemungkinan jenis tin ini merupakan cari yang agak sensitif dengan kadar baja dan air selain mungkin kaedah penanaman saya kurang sesuai.  Jadi, perancangan seterusnya adalah saya akan cuba grafkan tunas Martinenca Rimada pada pokok Masuk Dauphine dengan harapan pokok Masuk Dauphine dengan akar yang tahan lasak boleh meningkatkan produktiviti Martinenca Rimada saya.























Tiada ulasan: