Ahad, 25 Januari 2015

KESAN TERLEBIH BAJA PADA ANAK POKOK MANGGA

Saya telah membelikan anak pokok cantuman variati Melaka Delight dan Golden dari Pusat Pertanian Pulau Gadong dan telahpun ditanam dalam pasu besar dengan harapan pokok boleh dipindahkan ke mana-mana apabilah saya berpindah.  Dengan hati yang tak sabar-sabar, saya rajin membajakan 2 anak pokok tersebut kejap dengan baja kimia, kejap dengan baja tahi ayam dengan harapan cepat berbuah.  Pada suatu hari, saya telah meletakkan baja tahi ayam dengan terlampau banyak.  Kesannya adalah daun anak pokok mangga telah menunjukkan kesan hangus dan lama -lama Melaka Delight telah pun mati.  Di sini, saya kongsikan gambar pokok yang terlebih baja, harap kawan-kawan semua jangan ikut jejak saya, ya.  Kasian kat pokok tu....

                                                         Daun yang telah hangus sebelah.

 Semua daun pada pokok menjadi kering dan berwarna perang secara perlahan-lahan.
Daun yang telah hangus.

Tiada ulasan: